وضعیت محصول خلال سیب زمینی سرخ شده در بازار آسیا و اقیانوسیه

فرنچ فرایز که همان خلال سیب زمینی سرخ شده می باشد، یک پیش غذا و میان وعده رایج است که مورد علاقه مردم در سراسر جهان قرار دارد. بزرگترین بخش از صنعت فرآوری سیب زمینی، هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ ارزش، صنعت سیب زمینی سرخ کردنی منجمد است. ارزش بازار جهانی انواع فرنچ فرایز در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹ میلیارد دلار برآورد شد.

بازار سیب زمینی سرخ کرده، جزء مهمی از صنعت فست فود در سراسر جهان است و در طول زمان رشد قابل توجهی داشته است.

فست فودی ها، رستوران ها و غذاخوری ها، کافه ها و … در سراسر جهان اغلب خلال های سرخ شده سیب زمینی را به عنوان یک غذای مستقل و یا همراه غذاهای اصلی سرو می کنند. علاوه بر این، فروشگاه ها حجم زیادی از سیب زمینی سرخ کرده منجمد را به فروش می رسانند و مشتریان می توانند آن را به سرعت و راحتی در خانه آماده کنند.

نمودار وضعیت فرنچ فرایز

استقرار فناوری های نوآورانه در صنعت فرنچ فرایز آسیا و اقیانوسیه

صنعت تولید انواع محصولات منجمد و نیمه آماده، استفاده از فناوری های نوآورانه و پیشرفته را برای ارائه کیفیت بهتر به مصرف کنندگان آغاز کرده است. تولیدکنندگان به طور فزاینده ای از تکنیک های تبرید(سرد سازی) پیشرفته در صنعت غذاهای نیمه آماده و منجمد استفاده می کنند.

بسیاری از این فناوری های نوآورانه در حال توسعه هستند و نیاز به سرمایه بالایی دارند. برخی از این فناوری‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند و اغلب آنها، امکانات و مزایای با کیفیت بالا را ارائه می‌کنند. بنابراین استفاده از این فناوری ها به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کمک خواهد کرد.

سایر فناوری‌های انجماد جدید، مانند سیال‌سازی هیدرولیکی و برخورد، نیز به سرعت در بازار در حال ظهور و گسترش هستند. سازندگان ماشین آلات صنعتی بر این باورند که انجماد سریع بدون تشکیل کریستال های یخ، موجب افزایش کیفیت محصول سیب زمینی سرخ کرده منجمد می شود. بنابراین، انتظار می رود با استفاده از فناوری های نوآورانه مختلف، روند جدیدی در بازار ایجاد شود.

 

بخش بندی بازار خلال سیب زمینی سرخ شده منجمد آسیا و اقیانوسیه

بازار فرنچ فرایز به نوع محصول، دسته بندی، مصرف کننده نهایی و کشور تقسیم می شود.

  • بر اساس نوع محصول، بازار فرنچ فرایز نیمه آماده به سیب زمینی سرخ کرده معمولی(کلاسیک)، سیب زمینی سرخ شده زیگراکی، سیب زمینی سرخ شده استیک و … تقسیم می شود. البته در کشورهایی چون ایران نوع دیگری از فرنچ فرایز وجود دارد که عموما در کنار خورشت ها سرو می شود و تحت همین عنوان، سیب زمینی خلال خورشتی نام دارد. در سال ۲۰۲۲، بخش سیب زمینی سرخ کرده معمولی بیشترین سهم را در بازار آسیا و اقیانوسیه به خود اختصاص داد و انتظار می رود در دوره کوتاهی، نرخ رشد قابل توجهی را ثبت کند. سیب زمینی سرخ کرده معمولی، عموما یک میان وعده محبوب در رستوران ها،  فست فود ها و منازل است. این نوع فرنچ فرایز، نازک تر از سیب زمینی سرخ شده استیک هستند و معمولاً به قطعاتی با ضخامت ۱.۴ تا ۱.۸ اینچ بریده می شود.
  • بر اساس دسته بندی، این بازار به دو دسته ارگانیک و معمولی تقسیم می شود. در سال ۲۰۲۲، بخش معمولی بیشترین سهم را در بازار سیب زمینی سرخ شده منجمد آسیا و اقیانوسیه به خود اختصاص داد.
  • بر اساس مصرف کننده نهایی، بازار سیب زمینی خلال نیمه آماده در آسیا و اقیانوسیه به خرده فروشی و خدمات غذایی تقسیم می شود. در سال ۲۰۲۲، بخش خدمات غذایی بیشترین سهم را در این بازار به ثبت رساند.
  • بازار سیب زمینی سرخ شده منجمد آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه، بر اساس کشور به چین، ژاپن، هند، استرالیا، کره جنوبی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و… تقسیم می شود. در سال ۲۰۲۲، چین بیشترین سهم را در بازار خلال نیمه آماده آسیا و اقیانوسیه به ثبت رساند.

 

بازار سیب زمینی خلال منجمد در آسیا و خاورمیانه

رشد بازار سیب زمینی خلال صنعتی به تأثیر فزاینده فرهنگ غربی بر عادات غذایی جمعیت جوان کشورهای آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه نسبت داده می شود. این بازار با افزایش مصرف محصولات غذایی آماده، به سرعت در حال پیشرفت است.

تغییر ذائقه مصرف کننده، افزایش تقاضا برای مواد غذایی فرآوری شده(نیمه آماده) و در دسترس بودن محصولات مختلف با برندهای مختلف، رشد بازار سیب زمینی فرنچ فرایز منجمد را در این منطقه  موجب شده است. همچنین، تغییر عادات غذایی و نفوذ فرهنگ غربی و افراد مشهور باعث افزایش تقاضا برای غذاهای غربی، از جمله فرنچ فرایز منجمد می شود.

افزایش سطح درآمد خالص مصرف کنندگان و رشد جمعیت طبقه متوسط ​​از عوامل کلیدی برای افزایش مصرف فرنچ فرایز منجمد در منطقه می شود. تقاضا برای سیب زمینی خلال یخ زده به طور قابل توجهی در منطقه افزایش یافته است. چرا که این نوع محصولات مقرون به صرفه بوده و به راحتی در دسترس هستند.

خاورمیانه بازار رو به رشدی در این صنعت دارد.عراق، سوریه و عربستان سعودی پتانسیل واردات عظیمی برای سیب زمینی دارند، اما ژئوپلیتیک به طور جدی بر تجارت واردات و صادرات آنها تأثیر گذاشته است. قوانین خاص در کشور عربستان، اجازه صادرات سیب زمینی تازه را نمی دهد. از طرفی روند صنعتی این کشور ضمن افزایش میزان سرمایه گذاری در صنعت چیپس و سیب زمینی سرخ شده، دائماً دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته ای برای تولید فرنچ فرایز صنعتی معرفی می کند.

عربستان بر صادرات به کشورهای همسایه مانند دبی و کویت تمرکز دارد. از طرفی کشور سوریه نیز شریک تجاری خوبی برای اوست. اما جنگ داخلی در این کشور، صادرات مستقیم سیب زمینی را دشوارتر می کند. بنابراین، فعالان این صنعت می توانند تجارت غیر مستقیم را از طریق ترکیه، لبنان، اردن و عراق انجام دهند.

 

تجزیه و تحلیل بخش محصول نیمه آماده

فرنچ فرایز منجمد در سال ۲۰۲۲ با سهم بازار ۷۲.۳ درصد بر بازار جهانی تسلط داشت. به دلیل ماندگاری طولانی تر و سهولت آماده سازی نسبت به سیب زمینی سرخ شده تازه، دسته منجمد بیشترین سهم بازار را دارد. این محصول یکی از در دسترس‌ترین میان وعده‌ها است و در اندازه‌ها، طعم‌ها و اشکال مختلف عرضه می‌شود. راحتی، ماندگاری طولانی‌تر و ویژگی‌های آماده برای پخت سیب‌زمینی سرخ‌شده منجمد، در عین حفظ طعم و کیفیت، برخی از عناصر کلیدی رشد این صنعت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

UnknownIran