ازما بپرسید! ناگفته های صنعت سیب زمینی نیمه آماده-فرنچ فرایز

در این مقاله به بررسی مزایای صادرات و فروش خلال سیب زمینی منجمد به جای سیب زمینی خام می پردازیم. همچنین نگاهی به فناوری های صنعت فرنچ فرایز و ویژگی های راه اندازی خط تولید آن خواهیم انداخت.

بافت سیب زمینی، حاوی ویتامین و ترکیبات مختلف از جمله کربوهیدرات و سایر ترکیبات دیگر می باشد. این موضوع باعث گسترش مصرف این محصول چه به عنوان پایه غذایی و همچنین به عنوان یک محصول ترکیبی با سایر مواد غذایی در کشورهای اروپایی و امریکایی پیدا نموده و بازار مطلوبی را برای خود رقم بزند.

محصول فرنچ فرایز یا همان سیب زمینی نیمه آماده، در اروپا و ابتدا در کشور بلژیک بعد از تغییرات مختلف تولید شد. البته امریکایی ها نیز ادعاهایی مبنی بر تولید اول بار این محصول در قاره امریکا را دارند.

بنابر گفته ها، ساز و کار ساخت و پخت این محصول توسط مردم بومی در خانه ها صورت می گرفته که البته تفاوتهایی با شکل امروزی خود داشته است.

ناگفته های صنعت تولید سیب زمینی خلال نیمه آماده

وضعیت کشت و فروش سیب زمینی در ایران

کشت سیب زمینی در قرون گذشته همچون الان به صورت انبوه و گسترده نبوده است. برخی از کشورها این محصول را به صورت محدود تولید می کرده اند. در کشور ایران بعد از قاجاریه این محصول وارد کشور شد و کشت آن گسترش یافت.

در حال حاضر کشور ایران رتبه سیزدهم تولید سیب زمینی در جهان را دارد و سالیانه بالغ بر شش میلیون تن تولید این محصول را انجام و به کشور های مختلف صادر می نماید.

یکی از مشکلات بزرگ در تولیدات این محصول ارزشمند که بیشتر کشاورزان با آن سردرگریبان هستند، فروش آن است. با توجه به تغییرات کلان در تصمیم گیری برای بحث صادرات این محصول و سایر محصولات کشاورزی، مشکلات عدیده و عمده ای برای کشاورزان ایجاد میگردد. زمین های فراوانی سالیانه زیر کشت این محصول رفته و در زمان برداشت بدلیل خریداری آن با قیمت پایین که اغلب توسط واسطه ها صورت می پذیرد، رنج تولید را بر گردن کشاورز زحمت کش باقی می گذارد.

حال آنکه، کشاورزانی که در سالیان اخیر اقدام به تولید واریته های مختص استفاده صنعتی نموده اند، از فروش قابل قبولی برخوردار بوده و حتی زمین های سال آینده خود را نیز پیش فروش می نمایند.

از سویی دیگر، با توجه به مشکلات آبی در سالهای اخیر، نیاز به تشکیل تیم های تخصصی در حوزه کاشت ، داشت و برداشت محصولات کشاورزی بالاخص سیب زمینی بیش از پیش اولویت داشته و می طلبد مسئولین دخیل در این مهم اقدامات لازمه در جهت حرکت به سوی کشت صنعتی را تسهیل نمایند.

فروش سیب زمینی خام یا تولید و فروش سیب زمینی خلال سرخ شده؟!

پس از مطرح شدن مشکلات فروش سیب زمینی خام، در اینجا سوالی که ایجاد می شود این است که چه راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد؟ نحوه تعامل و مدیریت فروش سیب زمینی را به چه صورت می توان سر و سامان داد؟

بهترین پاسخ به سوال مطروحه این است که شما بجای ماهی، ماهی گیری را به مردم آموزش دهید و شرایط ماهی گیری را تسهیل کنید!

برای حل این مشکل هم سیاست گذاران مطلع و دانشمند ، مجری قدرتمند و همکاری مردم نیاز است. راهکارهای بسیاری دارد و در مجال این مقاله نیست. ما فقط به حوزه کشاورزی آن اشاره می نماییم.

تدوین یک برنامه اساسی مشتمل بر نحوه کشت و ابلاغ به کشاورز ، تامین زیرساخت لازم برای کشاورزی صنعتی، تسهیل ورود سرمایه گذاران علاقه مند به تولید فرنچ فرایز!

این یعنی آموختن ماهی گیری به کشاورزان. ایجاد یک زنجیره ارزشمند از تولید تا مصرف.

در این حالت، سرمایه گذار رغبت بیشتری به ورود به تولید پیدا می نماید و کشاورز می داند که محصول خود را میتواند با قیمت منصفانه بفروشد.

نکات مهم برای شروع سرمایه گذاری در خط تولید فرنچ فرایز منجمد!

همانطور که می دانید، سرمایه گذاری در هر حوزه ای، نیازمند بررسی دو موضوع بسیار مهم می باشد:

  1. مزیت فردی: که شامل شرایط سرمایه گذار و قدرت میزان سرمایه گذاری او در صنعت مورد نظر می باشد
  2. مزیت کشور: مربوط به تمایزات آن کشور در صنعت مورد نظر نسبت به سایر کشورهای همسایه و منطقه ای می گردد.

با توجه به تعریف فوق و با نگاهی گذرا به مواردی که در بالا عرض شد، کشور ایران از نظر تولید محصول کشاورزی سیب زمینی نسبت به سایر کشورهای همسایه خود، از مزایای بسیاری از جمله زمین فراوان و تجربه بالای ایرانی ها در کشت برخوردار می باشد. در مورد مزیت سرمایه گذاری نیز با توجه به میزان سرمایه مورد نیاز و طرح های توجیهی تخصصی که توسط تیم تحقیق و توسعه گروه صنعتی پویش کاران در اختیارشان قرار می گیرد،  در این حوزه وارد عمل می گردد.

تمام این مطالب، بیانگر توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری در این حوزه می باشد و با توجه به حساسیتهای سرمایه گذاران نسبت به فروش این محصول ارزشمند، بر آن شدیم تا تیم هایی از بازرگانان را در این حوزه به مشتریان خود معرفی نماییم تا با استرس کمتری نسبت به این امر ورود پیدا نمایند.

گروه صنعتی پویش کاران، طراح، سازنده و صادرکننده ماشین آلات صنایع غذایی و آشامیدنی، با بروز رسانی اطلاعاتی و طراحی خود اقدام به تولید خطوط فراوری سیب زمینی با رعایت تمامی موازین پیشرفته در سطح کشورهای اروپایی نموده است.

مزایای راه اندازی کارخانه تولید خلال سیب زمینی

راه اندازی خط تولید و بسته بندی سیب زمینی نیمه آماده دارای شرایط خاص و استثنایی از نظر تولید در کشورمان می باشد. اولین مزیت بزرگ آن دسترسی آسان به مواد اولیه از جمله سیب زمینی می باشد که از بزرگترین محاسن برای یک کارخانه تولیدی محسوب می گردد. محصول سیب زمینی نیمه آماده از لحاظ کیفیت به واریته های مناسب وابستگی شدیدی دارد. به همین دلیل وجود یک برنامه ریزی مدون و دقیق در این حوزه از اولویت های آن به شمار می آید.

ازبزرگترین محاسن تولید سیب زمینی نیمه آماده می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دسترسی مناسب به مواد اولیه
  • شرایط خاص کشور ایران در تولید این نهاده از نظر رتبه تولید در جهان
  • دسترسی مناسب به نیروی انسانی
  • دسترسی به آب و برق و همچنین سوخت پایدار
  • بازار بزرگ مصرف این محصول در داخل و خارج از کشور
  • ورود تکنولوژی های نوین به کشور در حوزه تولید این محصول
  • فناوری های جدید در حوزه تولید این محصول

بررسی وضعیت فناوری های دستگاه های تولید سیب زمینی خلال

تکنولوژی تولید سیب زمینی نیمه آماده-فرنچ فرایز سالهاست که توسط مهندسین گروه صنعتی پویش کاران وارد کشور گردیده است. در این سال ها، موفقیت های قابل قبولی در حوزه فناوری های مرتبط با این محصول را شاهد بوده ایم. بنابراین نیاز است که با در نظر گرفتن تمامی شرایط مورد نظر بتوان به یک محصول پایدار دسترسی پیدانمود.

زمانی که صحبت از فناوری های جدید در حوزه های مختلف مطرح می گردد، اول ایده های جدید و ابتکارات در فرایندها و رفع مشکلات سیستمی مورد توجه قرار می گیرد. از نقطه نظر مهندسی مکانیک و اصول مدون تولید، فرایند بررسی یک ایده می بایست در زمان و مکان مشخص و در شرایط مورد نظر قرار گیرد. بدین ترتیت میتوان امتیازات و آیتم های ایده را مشاهده نموده و تصمیم گیری در خصوص تایید یا رد آن را اتخاذ نمود.

گروه صنعتی پویش کاران با در نظر گرفتن تمام مواردی که در فوق اشاره گردید، در طراحی خطوط خود از مکانیزم های نوین آمیخته با متریال های تخصصی استفاده نموده و به جهت اشاره به برخی از این فناوری ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. فناوری های فرکوونسی در سیستم های سورتینگ
  2. فناوری سورت لیزری
  3. فناوری های نوین جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی
  4. سیستم های سردخانه ای هوشمند
  5. سیستم تبرید فوق تخصصی در فرایند تولید
  6. تجهیزات نوین آنالیز فرنچ فرایز
  7. فناوری های سنجش کیفیت محصول
  8. فناوری آماده سازی-برش-فرایینگ
  9. فناوری های تحت خلا
  10. سیستم کنترل کیفیت روغن
  11. استفاده از طرح های فناورانه شرکت های دانش بنیان در حوزه مصرف انرژی هدفمند
  12. دسترسی به فناوری های تولید تکنیکال و کلاسیک در کارخانجات فرنچ فرایز
  13. شیوه های جدید تحویل و نگهداری بار
  14. محصولات جدید فرنچ فرایز
  15. افزودن استفاده از انرژی خورشیدی در فرایند تامین انرژی کارخانجات ( این مورد در یکی از پروژه های گروه صنعتی پویش کاران به صورت آزمایشی در حال اجرا می باشد)
  16. ارائه الگوی کشاورزی مدرن
  17. استفاده از فناوری های هوش مصنوعی در کارخانجات تولیدی
  18. استفاده از تجهیزات پیشرفته مدیریت پروژه

گروه صنعتی پویش کاران با جمع آوری تیم های تخصصی مختلف برای افزایش سرعت راه اندازی کارخانجات تولیدی برنامه ریزی نموده است. این تیم تخصصی براین عقیده است که می تواند با احداث سریع کارخانجات تولیدی با سرعت بیشتری به اهداف مورد نظر خود دست یابد. با این روند تلاش می کند تا خدمات ارزنده ای را به کشور ارائه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

UnknownIran